tellimata Created with Sketch.
Ebaausad kauplemisvõtted

Millised on ebaausad kauplemisvõtted?

Kauplemisvõte on kaupleja või teenusepakkuja tegevus, tegevusetus, teguviis või esitusviis, kommertsteadaanne, sh reklaam, ja turustamine, mis on otseselt seotud tarbijale kauba või teenuse reklaamimise, pakkumise, müügi või tarnimisega.

Ebaausad on sellised kauplemisvõtted, mis Sind tarbijana eksitavad või on Sinu suhtes agressiivsed. Ebaausate kauplemisvõtete kasutamine on kogu Euroopa Liidus keelatud.

Eksitav on kauplemisvõte siis, kui kaupleja või teenusepakkuja:

  • annab Sulle kauba või teenuse kohta valeinfot või esitab õiget infot viisil, mis võib Sind tõenäoliselt eksitada, kuna on ebaselge, arusaamatu või mitmeti mõistetav;
  • jätab Sulle andmata olulise info, mida Sul oleks vaja teada ostuotsuse tegemisel (nt teave kauba või teenuse peamiste omaduste ja hinna, kauba kasutamisega seonduva hoolduse ja varuosade kohta).

Näiteid eksitavatest kauplemisvõtetest

  • Müüja väidab Sulle kaupa või teenust reklaamides, et see on saadaval ainult piiratud aja jooksul, kuigi tegelikult on kaup või teenus olemas sama hinnaga mitme nädala jooksul.
  • Kaupleja või teenusepakkuja lubab Sulle auhinda/kingitust (nt kauplus lubab igale aiamööbli ostjale tasuta päikesevarju), kuid auhinnale/kingitusele järele minnes selgub, et need on juba otsas.
  • Kaupleja või teenusepakkuja esitleb Sulle tarbijana õigusaktidega antud õigusi oma pakkumise eripärana (nt e-pood reklaamib videokaameraid, öeldes, et ainul nende poes kehtib 14-päevane tagastusõigus).
  • Kaupleja või teenusepakkuja lisab turundusmaterjalidele arve, mis jätab Sulle vale mulje, et oled kauba või teenuse juba tellinud (nt otsepostitusega saadetud postkaartide komplekt arvega, mille puhul jääb mulje, et saadetu eest tuleb tasuda).

Agressiivne on kauplemisvõte siis:

  • kui kaupleja või teenusepakkuja piirab sellega Sinu valikuvabadust, ahistades, sundides või mõjutades Sind liigselt tema kaupa või teenust ostma. Näiteks kui kaupleja või teenusepakkuja loob mulje, et Sa ei saa enne lepingu sõlmimist lahkuda, teeb Sulle telefoni või e-posti teel järjekindlalt soovimatuid pakkumisi, nõuab tasu Sulle saadetud tellimata kauba eest jms.

Näiteid agressiivsetest kauplemisvõtetest

  • Kui kaupleja või teenusepakkuja esindaja külastab Sind Sinu kodus, eirates Sinu  palvet lahkuda või mitte tagasi tulla.
  • Kaupleja või teenusepakkuja loob mulje, et oled juba võitnud, võidad või pärast teatud tegevust võidad auhinna või saad muud kasu. Tegelikult aga auhind või muu samaväärne kasu puudub või eeldab auhinna kättesaamine Sult kulutuste tegemist.
  • Kaupleja või teenusepakkuja teatab Sulle, et kui jätad kauba või teenuse ostmata, sead sellega ohtu tema töö või sissetuleku.

Mida teha kui puutud kokku ebaausa kauplemisvõttega?

Kui kaupleja või teenusepakkuja kasutas Sinuga tehingu tegemisel ebaausat kauplemisvõtet, ei saa Sa hiljem nõuda tehingu tühistamist. Kui oled ebaausa kauplemisvõtte tõttu kahju kannatanud, võid nõuda kauplejalt või teenusepakkujalt kohtu kaudu hüvitist. Seega jälgi alati pakkumisi hinnates järgmisi näpunäiteid:

  • Otsi internetist toote kohta rohkem infot.
  • Selgita välja, kes on kauba müüja ja milliseid andmeid tema kohta leidub.
  • Ära lange „ainult täna soodushind“ lõksu.
  • Säilita kaine mõistus, suhtu toote lubatud imetoimesse kriitiliselt.
  • Suhtu kriitiliselt inimestest enne ja pärast toote kasutamist tehtud fotodesse, kuna tegemist võib olla fototöötlusega.
  • Kui Sul ei õnnestu toote müüjat tuvastada või kui leitud teave müüja kohta ja ka vigane tooteinfo äratab kahtlusi, jäta kaup pigem ostmata.

Teavita ebaausast kauplemisvõttest!

Teavita kindlasti ebaausast kauplemisvõttest Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametit, kellel on õigus kauplejat või teenusepakkujat karistada või vajadusel edastada vastav teave kaupleja asukohamaa vastavale järelevalveasutusele.

 

Vaata rohkem teavet www.ostatargalt.ee