Eestis kehtib Euroopa Liidu määrus, mis annab rongireisijale ühtsed õigused kõikides liidu riikides. Määruse eesmärk on tagada reisijate turvalisus ja mugavus.
Rongireisija õigused kehtivad kõigile rahvusvahelistele Euroopa Liidus pakutavatele raudteeveoteenustele. Linna- või linnalähiliinide ja piirkondlikel raudtee reisijateveo teenustel on pikamaa teenustest erinev iseloom, mistõttu sõltuvalt konkreetsest riigist võivad kehtida erandid linna- või linnalähiliinidele, piirkondlikele ning muudele riigisisestele raudtee-reisijateveo teenustele.
Pileti ostmisel peab raudtee-ettevõtja või piletimüüja andma sulle selget teavet järgmise kohta:
- reisi üldtingimused;
- madalaimate hindadega ja kiireimate reiside ajakava ja tingimused;
- puudega või piiratud liikumisvõimega inimeste juurdepääsetavus, juurdepääsu tingimused ja teenuste kättesaadavus rongis;
- rongis pakutavad teenused;
- kaduma läinud pagasi tagasisaamise või hüvitamise kord;
- kaebuste esitamise kord.
Reisi ajal peab raudtee-ettevõtja andma teavet rongis pakutavate teenuste, hilinemiste, turvalisuse ja ohutusega seotud küsimuste ning ümberistumise võimaluste kohta. Kui reis hilineb või tühistatakse, peab ettevõtja andma teavet olukorra kohta reaalajas ning teavitama reisijaid nende õigustest ja kohustustest.
Diskrimineerimise keeld
Reisijaid ei tohi pileti ostmisel või reisi ajal diskrimineerida kodakondsuse, asukoha või puude tõttu. Puudega ja piiratud liikumisvõimega isikutel on teiste reisijatega samad õigused – nad peavad saama reisida ilma probleemide ja lisakuludeta.
Erivajadusega reisijatel on õigus saada nõudmise peale infot raudtee-ettevõtjalt, piletimüüjalt või reisikorraldajalt selle kohta, kuidas on korraldatud reisija ligipääs ning reisimise tingimused – reisijal on õigus saada ülevaade rongis olevatest võimalustest.
Muu hulgas tuleb reisija hoida kursis ettejuhtuvate viivituste ja muude häireid puudutava teabega. Selline teave tuleb muuta puudega reisijale võimaluse korral kättesaadavaks.
Õigus saada abi
Puudega ja piiratud liikumisvõimega reisijatel on õigus saada abi raudteejaamades, rongi peale ja maha saamisel. Reisija peaks raudtee-ettevõtjat, piletimüüjat või reisikorraldajat oma vajadustest teavitama vähemalt 48 tundi enne reisi algust.
Lae oma telefonisse äpp!
Soovitame laadida oma nutiseadmesse reisija õiguste äpp „ECC net Travel app“, mis annab ülevaate sinu õigustest ja hea abiline ootamatuteks olukordadeks reisil: