Kaup koju tarnimisteenust pakkuva vahendaja kaudu – kuidas hoiduda võimalikest keerukatest tagajärgedest?

Välismaised veebipoed meelitavad ostlejaid suure tootevaliku ja soodsate hindadega. Kahjuks aga ei tarni paljud Eesti tarbijate jaoks põnevad e-poed kaupu Eestisse. Kuigi kaupade müügist ei tohi kauplejad Euroopa Liidu siseselt ja tulenevalt tarbija elukohariigist keelduda, ei ole kauplejal kohustust kaupu teise liikmesriiki kohale toimetada. Sellises olukorras tulevad tarbijatele appi paki edasisaatmise teenust pakkuvad ettevõtted. Milliste probleemidega tarbijad saatmisteenust pakkuvate ettevõtete kaudu toodete tarnimist soetades kokku puutuvad ning kuidas selle pinnalt tekkivaid vaidlusi ennetada, selgitab EL tarbija nõustamiskeskuse valdkonna juht Heldin Malmet.

Tarbija võib ilma jääda 14-päevasest taganemisõigusest 

Kolmanda osapoole kaasamine tarbija ja kaupleja vahelisse tehingusse on tarbija otsus. Reeglina leiab iga interneti teel ostu sooritaja omale kaupleja, kellelt ta tooteid soetada soovib. Küll aga olukorras, kus hinnad ning kauba valik on tarbija jaoks sobivad, kuid teatud kauplejad Eestisse tarnet ei paku, kasutatakse tellitud transpordi ehk kauba edasisaatmise teenust pakkuvaid vahendusettevõtteid.

Enne edasisaatmise teenust pakkuva ettevõtte abi kasutamist on oluline endale selgeks teha, kuidas antud teenus töötab. Näiteks tasub vaadata, kas e-poega teeb tehingu ehk kas kauba ostab tarbija või transporti pakkuv ettevõte. Kui e-poega vormistab ostutehingu vahendusfirma, siis on tegu kahe juriidilise isiku vahelise tehinguga, millele ei laiene tarbijakaitse regulatsioonid. Näiteks ei ole tarbijal õigus toodet 14 päeva jooksul kauplejale tagasi saata või ei saa ta kasutada 2-aastast pretensiooni esitamise õigust. Samuti ei ole võimalik pretensioonide tekkimisel kaebuse lahendamiseks tarbijakaitselt abi paluda.

Kui ostu vormistab e-kauplusega tarbija, kes edasisaatmise teenust kasutades sisestab tarneaadressiks vahendusfirma aadressi ja kontaktandmed, on oluline teada, et 14-päevane tehingust taganemise õigus hakkab kehtima hetkest, kui toode on vahendusettevõtte kätte jõudnud. Seega, kui tavalise e-ostu puhul algab taganemise õigus hetkest, kui tarbija tellimuse kätte saab, siis vahendusettevõtet kasutades sõltub tarbija võimalus taganemisõigust kasutada sellest, kui kiiresti vahendaja toote tarbijani edasi saadab. Samuti tasub enne ostu sooritamist üle kontrollida, kuidas toimub kauba tagastamise protsess, kui kaup osutub defektseks ning millised kulud sellega kaasnevad.

EL tarbija nõustamiskeskusele, mis tegutseb TTJA piiriüleseid kaebusi lahendava üksusena, laekub iganädalaselt mõni kaebus seoses e-ostuga, kus vahendajana on kasutatud tellimuse edasisaatmise teenust. Suures osas pakuvad Eesti tarbijatele edasisaatmise teenust Leedus registreeritud ettevõtted. Peamised kaebuse esitamise põhjused on olukorrad, kus tarbija on kauba e-poest tellinud ning selle eest ka e-poele tasunud, kuid kaup ei jõua tarbijani. Kui kaup on tarbija poolt sisestatud vahendusfirmale kuuluvale aadressile ja kaup on vahendajale kohale jõudnud, siis edasise võimaliku saadetise kadumise eest e-pood ei vastuta.

Tähelepanu tasub pöörata tellimuse suurusele ja kaalule

Näiteks pöördus meie poole Anna, kelle 55 eurose Suurbritanniast tellitud paki kadumise eest oli vahendusettevõte nõus maksma hüvitist vaid 9.50, viidates rahvusvaheliste kaupade veo reeglitele (CMR konventsioonile), mille puhul võetakse saadetise kadumisel hüvitamise aluseks selle kaal. Vastav tingimus on kirjas ka vahendusettevõtte teenuse üldtingimustes. Mitmed tellimuse edasisaatmist pakkuvad ettevõtted võimaldavad kauba tellijal soetada täiendav kindlustus, mille puhul kallimate toodete tellimise puhul hüvitatakse paki kadumise korral selle kogumaksumus.

Kasutades tellimisel edasisaatmise teenust, tasub tähelepanu pöörata ka toote suurusele ja kaalule ning sellega seonduv kindlasti vahendusfirmaga eelnevalt läbi rääkida. Teatud suuruses või väga raskeid tooteid vahendusettevõtted edasi ei saada ning need jäävad vahelattu ootama, millal tarbija sellele järele tuleb.

Enne edasisaatmise teenuse kasutamist tasub teenusepakkuja üldtingimustega tutvuda, kindlasti vaadata üle toote tagastamise tingimused ning kaupleja kontaktandmed, sest eestikeelne veebilehekülg ei tähenda tingimata seda, et teiseks lepingupooleks on Eestis registreeritud ettevõte ja tarbija võib enese teadmata teha piiriülese tehingu.

Enne edasisaatmise teenuse kasutamist:

  • Kontrolli üle, kas e-poega sõlmid lepingu sina või vahendusfirma;
  • Pööra tähelepanu tellimuse suurusele ja kaalule;
  • Tutvu teenuse üldtingimustega;
  • Vaata üle toote tagastamise tingimused ning kaupleja kontaktandmed.
Tagasi