2020: keskkonnasõbraliku tarbimise aasta

EL tarbija nõustamiskeskused kutsuvad tarbijaid mõtlema oma käitumise jätkusuutlikkusele – kuidas vähendada oma jalajälge tarbijana ja reisijana. Võimalusi keskkonnale jäetava jalajälje vähendamiseks on erinevaid, oma panuse saavad anda ka ettevõtjad.

Kuidas olla keskkonnasõbralik tarbija?

Tarbija saab oma keskkonnamõju vähendada mõeldes oma tarbimisharjumustele – vähendades liigset pakendamist, läbimõtlematult tehtud netioste ja hilisemat mõttetut kauba tagasisaatmist ning äraviskamisele mineva toidukauba vähendamine on selleks lihtsaimad viisid.

Läbi tasuks mõelda mitte ainult eelmainitud netiostud, vaid kõik ostud, ka tavalistest poodidest. Tõend sellest, et inimesed ostavad sageli läbimõtlematut kaupa, mis hiljem osutuvad kas ebavajalikuks või mitte päris selliseks, nagu loodetud, näitab sagedus, mil küsitakse, kas tarbijal on võimalik taganeda tavapoest tehtud ostud 14 päeva jooksul. Vastus on: ei ole, kui kaubal ei ole defekti. Seega enne ostu sooritamist tasuks läbi mõelda, kas see ost on vajalik ja ese vastab ootustele.

E-poest ostu sooritades on hea läbi mõelda transpordivariandid – äkki kauplus asub sulle tegelikult nii lähedal, et saaksid valida ise ära toomise variandi? See säästaks nii su rahakotti kui ka oleks keskkonnasõbralik.

Kuidas olla keskkonnasõbralik reisija?

Ka reisija saab olla jätkusuutliku käitumisega muuta maailma killukese haaval – näiteks ei pea pardakaarti tingimata välja printima, vaid seda saab kasutada ka digitaalselt mobiiltelefonist. Või eelistades siselendude asemel sõita rongiga või bussiga. Kui siiski pead lendame lennukiga, siis tea, et otselend ei ole mitte ainult sulle mugav, vaid on jätkulendudega võrreldes ka keskkonnasäästlikum.

Hea on ka reisile kaasa võtta oma veepudel, mida võimaluse korral kraanist näita. Muidugi ei ole selline lahendus võimalik riikides, kus on vee kvaliteediprobleeme.

Oma igapäevased käigud on keskkonnasõbralik teha jala või jalgrattaga, kui sihtkohad on mõistlikus läheduses.

Mida saab ettevõtja teha?

Jätkusuutlik käitumine ei ole kindlasti pelgalt tarbijate teha, vaid keskkonnasäästlikuid valikuid saab iga ettevõtja suunata. Näiteks saab ettevõtja lubada tarbijail kohvi või muid jookse ja sööke osta enda nõudesse, samuti kui kauba pakendamine on vältimatu, siis kasutada selleks keskkonnasõbralikke materjale.

Majutusettevõtjad saavad teha valikuid näiteks külalistele pakutavate hügieenitarvete osas. Kas pakkuda näiteks kätepesuvahendit, šampooni ja palsamit pisikestes pudelites igale külastajale eraldi, mil suur osa tootest läheb lihtsalt raisku? Parem alternatiiv oleks paigaldada pesuruumidesse suuremad hügieenilised pesuvahendite dispenserid, mis vähendab oluliselt raisku minevate toodete mahtu ja tekkivat pakendiprügi.

Prügiteke on üsna vältimatu, aga iga ettevõtja saab teha valiku prügisorteerimise kasuks – mida enam saab suunata jäätmeid taaskasutusse, seda parem. Seega selged juhised oma töötajaile ja klientidele jäätmete sortimiseks aitavad teha häid valikuid.

 

Tagasi