Homme tähistatakse rahvusvahelist tarbija õiguste päeva

Pressiteade 14.03.2008

Homme tähistab Eesti koos ülejäänud maailmaga rahvusvahelist tarbija õiguste päeva, sel aastal pööratakse Eestis erilist tähelepanu turvalisele E-kaubandusele. Antud päev on kuulutatud ka Euroopa tarbija päevaks.

Igal aastal tähistatakse 15. märtsil tarbija õiguste päeva eelkõige eesmärgiga pöörata ühel päeval aastas tavapärasest veelgi enam tähelepanu tarbija põhiõigustele. Tarbija õigustest rääkimine ning tarbijate ja ka ettevõtjate teadlikkuse tõstmine ning aktuaalsetele tarbijaprobleemidele tähelepanu juhtimine aitab kaasa probleemide ennetamisele ning tugevdab tarbijate positsiooni ühiskonnas.

Tarbijakaitseameti Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Vaksmaa kinnitas, et seoses järjest suureneva tarbijate poolt esitatud kaebuste hulgaga keskendub Tarbijakaitseamet ja Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskus sel aastal turvalisele E-kaubandusele ning alustas ühtlasi üleriigilist teavituskampaaniat „Šoppasid end Internetis paljaks?”.

„Peamiseks probleemiks, millega tarbijad Internetist kaupu ostes on kokku puutunud, on see, et kaupleja ei toimeta tarbijani tellitud kaupa ning ei tagasta ka tasutud raha,” sõnas Vaksmaa. „Selliseid kaebusi on Tarbijakaitseametis tulnud viimase aasta jooksul lahendada ligi 200. See on väga suur arv ning probleem puudutab nii kodumaiseid kui ka teistes Euroopa Liidu liikmesriikides tegutsevaid kauplejaid, kes on jätnud Eesti tarbijate nõuded rahuldamata.”

Tarbijakaitseamet ja Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskus rõhutavad, et tarbija jaoks on oluline teada ja meeles pidada võlaõigusseadusest tulenevat nõuet, mille kohaselt ei tohi kauplejad kohustada tarbijat ettemaksuks enam kui poole ulatuses kauba väärtusest. Kristina Vaksmaa sõnul on üheks võimaluseks saada ülevaadet veebikaupleja kättesaadavusest ning suhtlusvalmidusest enne ostu sooritamist saata kauplejale E-kiri ostutingimusi täpsustavate küsimustega. Kasulikku teavet või hoiatusi veebikaupleja kohta saab enne ostu otsida ka foorumitest või läbi Interneti otsingumootorite.

Lisaks tarbija õigustele on tarbijail oluline meeles pidada ka enda kohustusi, näiteks kohustust tutvuda enne tehingute sooritamist põhjalikult lepingutingimustega ning langetada seeläbi teadlikke valikuid. Tarbijate endi aktiivsus ning teadlikkus aitab kaasa neile soodsate tehingute sõlmimisele ning E-kaubandusturu korrastumisele.

Kampaaniat puudutav teave ning tarbijatele suunatud nõuanded on üleval Tarbijakaitseameti Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse koduleheküljel www.consumer.ee. Kampaania visuaal on lisatud failina antud kirjale. Tarbija õiguste alase teabe saamiseks tasub külastada ka Tarbijakaitseameti kodulehekülge aadressil www.tka.riik.ee .

Ülemaailmsele tarbija õiguste päevale pani aluse 15. märtsil 1962. aastal Ameerika Ühendriikide president J. F. Kennedy, kes deklareeris esmakordselt avalikult tarbija põhiõigused.

Lisainfo:

Kristina Vaksmaa
Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse juhataja
Tarbijakaitseamet
kristina.vaksmaa@consumer.ee
6201 708