Algab teavituskampaania Šoppasid end Internetis paljaks?

Pressiteade 06.03.2008

Seoses järjest suureneva tarbijate poolt esitatud kaebuste hulgaga alustab Tarbijakaitseamet ja Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskus täna üleriigilise teavituskampaaniaga "Šoppasid end Internetis paljaks?", mille raames jagatakse teavet, kuidas ohutult Internetis ostelda.

Kampaania kestab 6.-23. märtsini ning kampaaniaga tähistatakse Eestis ka 15. märtsil toimuvat rahvusvahelist tarbija õiguste päeva.

Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Vaksmaa kinnitas, et kahjuks näitab Tarbijakaitseameti ning ameti koosseisus tegutseva ning ülepiiriliste ostudega seotud tarbijakaebusi lahendava Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse tööpraktika, et järjest rohkem tuleb inimestel Internetis sooritatud tehingutes pettuda. "Arvestades, et Internetis sooritatud ostu puhul ei kohtu tarbija ja kaupleja isiklikult, ilmneb kaupleja suhtlemisstiil, tarbijasõbralikkus ning seaduses esitatud nõuete järgmine pahatihti alles probleemi ja kaebuste tekkimisel," sõnas Vaksmaa. "Peamiseks probleemiks, millega tarbijad Internetist kaupu ostes on kokku puutunud, on see, et kaupleja ei toimeta tarbijani tellitud kaupa ning ei tagasta ka tasutud raha. Selliseid kaebusi on Tarbijakaitseametis tulnud viimase aasta jooksul lahendada ligi 200. See on väga suur arv ning probleem puudutab nii kodumaiseid kui ka teistes Euroopa Liidu liikmesriikides tegutsevaid kauplejaid, kes on jätnud Eesti tarbijate nõuded rahuldamata."

Näiteks on paljudele tarbijatele valmistanud peavalu ostude sooritamine veebikaubamajadest, mis asuvad aadressidel - www.tsiigu.ee, www.dvdmedia.ee, www.webcom.ee ning www.ismart.ee.

Tarbijakaitseamet ja Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskus rõhutavad, et tarbija jaoks on oluline teada ja meeles pidada võlaõigusseadusest tulenevat nõuet, mille kohaselt ei tohi kauplejad kohustada tarbijat ettemaksuks enam kui poole ulatuses kauba väärtusest. Selline reegel aitab tarbija jaoks riske hajutada juhuks kui kaupleja ei ole võimeline tellimust täitma ega raha tagastama või kaob lihtsalt jäljetult. Kuigi tarbija kaotab sel juhul poole kauba hinnast, on see ikkagi väiksem kahju kui kogu kauba maksumusest ilma jäämine. Antud nõue on lisaks Eestile kehtestatud ka mõnes teises liikmesriigis, nt Hollandis.

Kristina Vaksmaa sõnul on üheks võimaluseks saada ülevaadet veebi-kaupleja kättesaadavusest ning suhtlusvalmidusest enne ostu sooritamist saata kauplejale E-kiri ostutingimusi täpsustavate küsimustega. Kasulikku teavet või hoiatusi veebikaupleja kohta saab enne ostu otsida ka foorumitest või läbi Interneti otsingumootorite. "Ka tasub teada, et kui sooritada ost teiselt eraisikult, nt soetada endale Interneti oksjoni kaudu kellegi teise lapsevanker, teler, mobiiltelefon või kasvõi kasutatud auto, siis ei laiene sellisele kahe eraisiku vahelisele tehingutele tarbijakaitsesätted," lisas Vaksmaa.

Lisaks nõuannetele, kuidas ennast hoolimatute müüjate eest kaitsta, on neti-ostude puhul oluline tunda ka tarbijate seaduses tulenevaid õigusi, sest sidevahendi abil sõlmitud lepingutele on loodud eraldi regulatsioon. Peamiseks reegliks Interneti-ostude puhul kogu Euroopa Liidus on tarbija õigus vähemalt seitsme päeva jooksul ostetud kaubast loobuda ning kogu tasutud raha tagasi saada. Osades riikides nagu Eesti, Soome, Rootsi, Saksamaa jt, on ostust loobumiseks seadustega ette nähtud ka pikem aeg ehk 14 päeva. Kui aga tarbijat ei ole teavitatud õigusest ostust taganemise kohta, laieneb tarbijale õigus kaubad tagastada kolme kuu jooksul.

Kampaaniat puudutav teave ning tarbijatele suunatud nõuanded on üleval Tarbijakaitseameti Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse koduleheküljel www.consumer.ee. Lisaks hõlmab teavituskampaania tänavareklaami neljas Eesti linnas (Tallinn, Tartu, Narva, Pärnu) ning Interneti-reklaami. Kampaaniat finantseerivad Tarbijakaitseamet ja Euroopa Komisjon.


Lisainfo:

Kristina Vaksmaa
Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse juhataja
6201 708
kristina dot vaksmaa at consumer dot ee